Op de pagina op DeWedstrijden.tv van Tien stond binnen de eerste minuten van de bekerfinale al de boodschap: 'Helaas zit het virtuele stadion vol'. Dat is opmerkelijk omdat de bekerfinale tussen Ajax en AZ ook gewoon gratis op televisie bij Tien was te zien. In de tweede helft leken de capaciteitsproblemen grotendeels voorbij. De beelden hadden enkele seconden vertraging.
DutchView gebruikte Flash-encoding voor de multi-angle webcast. Volgens het bedrijf werd dat nog niet eerder in Nederland voor live-streams op deze schaal gedaan. De speciale pagina bij tv-bedrijf DutchView is hier nog te bekijken.
Internetters kregen de keuze uit vier streams: Player Cam, Top Cam en Goal Cam en de Directors Cut. De laatste toonde de geregisseerde beelden van het reguliere tv-signaal. De wedstrijd werd voor tv met 26 camera's geregistreerd. Volgens Talpa-woordvoerder Maarten van Rooijen was 'de capaciteit zondag beperkt'. Hoeveel mensen er precies hebben gekeken en konden kijken kon hij nog niet zeggen.
Volgens Tien is het voor het eerst dat een dergelijke live dienst met keuze uit cameraposities bij een sportevenement in Nederland via internet is aangeboden. De multi-angle webcast is een proef.
"Het is een experiment. We willen hier ervaring mee opdoen om te kijken of we dit vaker bij belangrijke sportevenementen kunnen gaan aanbieden. We hebben er vertrouwen in dat dit een goede extra dienst zou kunnen zijn. Bij normale competitiewedstrijden is dit niet nodig. Maar deze wedstrijd kan hier bij uitstek voor worden gebruikt omdat er 26 camera's rond het veld staan", zegt van Rooijen.
Tien overweegt ook het Europees Kampioenschap onder 21 jaar in juni ook via internet uit te zenden, zegt hij.
Volgens Van Rooijen zijn de grootste problemen met de voetbalstreams voorbij. Die deden zich vooral voor in de beginperiode. "Die technische problemen komen niet heel erg vaak meer voor. De internetsnelheid kan natuurlijk per buurt verschillen, dat speelt altijd mee. En het kan soms zijn dat een wedstrijd extra druk is. Dat heeft uiteraard ook invloed op de kwaliteit."
De Tien-woordvoerder kon niet zeggen hoe populair het voetbal het afgelopen jaar precies is geweest. Cijfers zijn wel bekend over het totaal aantal streams van Tien/Talpa. In totaal werden 8,5 miljoen streams aangeklikt in maart. Dat was in februari nog 6,5 miljoen. Van Rooijen: "Bij de streams zijn er drie trekkers: De Gouden Kooi, Programma Gemist en De Wedstrijden."
Emerce - Media/Marketing nieuws: Multi-camera webcast bekerfinale populair
Geen opmerkingen:
Een reactie posten