dinsdag 15 mei 2007

Marketing 2.0

Door technologische en sociale ontwikkelingen verandert marketing de komende jaren drastisch. Marketing 1.0 maakt plaats voor marketing 2.0 met consequenties voor merken, producten, communicatie en distributie. Op verschillende weblogs en marketingwebsites wordt er geschreven over Web 2.0. De nieuwe commerciĆ«le strategie omvat echter veel meer dan Web 2.0. Daarom ben ik enige tijd geleden begonnen met het in kaart brengen van de verschillende facetten van Marketing 2.0 en heb deze kort en bondig beschreven in 12 hoofdstukjes. Het geheel is tevens verpakt in een model, dat de naam ‘The New Marketing Cycle’ heeft gekregen. Een fragment van dit model is als illustratie bij deze post aanwezig. Het volledige model zal te zijner tijd ook op Marketingfacts worden gepubliceerd.

New Marketing Cycle

Geven en een beetje nemen
Het voordeel van kennis is dat je het kunt delen met anderen. Een ander voordeel is dat anderen deze informatie kunnen verrijken met opvattingen, aanvullingen of correcties. Zo ontstaat de perfecte inhoud. Wekelijks worden er 2 hoofdstukken gepubliceerd op Marketingfacts. De opmerkingen beoordeel ik en verwerk ik in de uiteindelijke versie. ‘Op naar Marketing 2.0’ is dus ‘geven en een beetje nemen’. Iedereen die een bijdrage heeft geleverd die wordt vermeld in de defintieve uitgave genoemd.

Input uit Engeland en USA
We gaan nog meer doen om ‘Op naar Marketing 2.0’ tot het beste eindresultaat te brengen? De aangepaste en verrijkte content wordt tevens geplaatst op een Engelse en Amerikaanse weblog. Ik ben op dit moment in onderhandeling met twee partijen en verwacht hierover de komende maand duidelijkheid. De content zal ook worden gelezen, beoordeeld en verrijkt door Amerikaanse en Engelse marketeers. Pas daarna zal de eerste versie van ‘Op naar Marketing 2.0’ een feit zijn. Het boekje zal in 3 talen op de markt komen: Nederlands, Engels en Duits. Mogelijk ook Spaans, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Voor wie is ‘Op naar Marketing 2.0’ bestemd?
Als je de verschillende hoofdstukken leest, dan is het belangrijk om de doelgroep in het achterhoofd op te slaan. Met ‘Op naar Marketing 2.0’ wil ik geen doorgewinterde crossmediale marketingstrategen en multichannel specialisten bereiken. Slechts een beperkt aantal Nederlandse marketingspecialisten zouden hiervoor in aanmerking komen. De uitgave richt zich dan op de groep marketers en managers (directie) die in vogelvlucht kennis willen en moeten nemen van belangrijke veranderingen die gaande zijn of gaan komen. ‘Op naar Marketing 2.0’ is dan een soort ‘quickupdate’ met voorbeelden, adviezen, cijfers en creatieve interpretaties. Het boekje zal naar verwachting kostenloos te verkrijgen zijn.

Wat gaan we doen als ‘t klaar is?
Als het boekje binnen enkele maanden klaar is, is het direct alweer verouderd. Daarom is het de bedoeling om online verder te gaan de content wekelijks te updaten met actuele informatie (cases, onderzoek, inzichten). Op dit moment word nabij mijn nieuwe kantoor een studio ingericht waar we op wekelijkse basis videocolumns gaan opnemen.

Tot zover de uitleg. Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie mening over dit (in mijn ogen) interessante project en ben ik uiteraard benieuwd naar jullie adviezen en opmerkingen. Als eerste gaan we donderdag starten met de inleiding en het eerste hoofdstuk ‘geen informatieschaarste’ meer. 


Op naar Marketing 2.0 · Marketingfacts

Geen opmerkingen: