Het nieuwe digitale landschap biedt marketeers de kans om een nieuwe, relevantere en meer diepgaande relatie met de consument aan te gaan. Gezien de groei van de interactieve wereld in 2006 erkennen marketeers de nieuwe mogelijkheden steeds meer.
Dit blijkt uit het Digital Outlook Report 2007 van het marketingbureau Avenue A | Razorfish. Het rapport bevat een terugblik op de online marketingbestedingen van 2006 en geeft een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van online marketing. Ook noemt het vijf punten over digitale marketing in 2007 die iedere marketeer behoort te weten.
Website
De onderzoekers benadrukken dat websites belangrijker zijn dan ooit. Een goede website vertegenwoordigt het merk, vormt een showcase voor het materiaal (product of dienst) en is tevens een centrum voor klantenservice. De site is de meest winstgevende winkel van het bedrijf en het beste communicatiemiddel. Het is de grootste bron van informatie en een testcase voor nieuwe ideeën. Het is de plek waar verschillende mensen uit verschillende plaatsen met verschillende behoeften een ervaring op maat beleven. Tenminste, dat zou de website moeten zijn.
iTunes en YouTube
Distributie wordt steeds belangrijker. Nu het steeds moeilijker wordt om mensen naar een website te lokken, wordt het steeds belangrijker om videoadvertenties te verspreiden op plekken waar klanten al aanwezig zijn. Zo distribueert MTV bijvoorbeeld content via Google Video. ABC maakt shows beschikbaar via iTunes en CBS benut YouTube. Deze bedrijven realiseren zich dat het bouwen van websites niet voldoende is.
Nog een sleutelwoord voor marketeers in 2007 is accountability. In het verleden was een gedateerd onderzoeksrapport vaak al genoeg om een marketingplan samen te stellen en te evalueren. Online advertising veranderde alles. De doos van Pandora werd geopend, en bleek metriek, verkoop en accountability te bevatten. Er is geen weg terug. Andere mediakanalen zullen de verandering moeten adopteren als ze hun advertisingbudget niet willen zien verdwijnen.
Interactief web
Meer dan vijftig jaar geleden hielden zwart-wittelevisieprogramma’s complete naties aan de buis gekluisterd. Deze programma’s verbleken echter bij de door TiVo gedreven high-definition televisie (HDTV) van vandaag de dag. Dezelfde verandering gaat ook online plaatsvinden. Het web van nu wordt nog steeds gedomineerd door tekst en statische plaatjes. Het web van morgen is echter persoonlijk, interactief en bevat veel video’s. Alles is op ieder gewenst tijdstip en op iedere gewenste plek beschikbaar. Second Life, YouTube en Windows Vista zullen de manier waarop we internet gebruiken ingrijpend veranderen.
Controle in handen
De consument heeft het niet voor het zeggen. Dit lijkt een verrassing, omdat het idee van consumer control algemeen geaccepteerd lijkt te zijn. Toch blijven bedrijven de controle over hun merken in handen houden. Zij bepalen welke producten gelanceerd worden en stellen de prijs vast. Ze moeten nu alleen omgaan met een zogenaamde activist consumer die een luide stem heeft.
De nieuwe consumenten verwachten dat ze onder hun eigen voorwaarden zaken kunnen doen. Ze krijgen wat ze willen, wanneer ze het willen. Wanneer een bedrijf hen niet kan bieden wat ze willen, gaan ze naar een concurrent. Ze zijn goed geïnformeerd en onderzoeken hun producten voor ze deze kopen. Ook delen ze hun ervaringen en meningen via sociale netwerken.
Digital Outlook Report 2007 - AG-rapportenservice - ICT Nieuws, Feiten, Cijfers, Trends, Ontwikkelingen en Onderzoek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten