vrijdag 11 mei 2007

Joost over Joost

Joost is begonnen aan zijn PR campagne, deze week was Joost te bewonderen op het NOS Journaal, in Hart van Nederland en zojuist nog op Radio 1. Ik heb de kranten er nog niet op nageslagen maar daar zal het wel niet anders zijn of worden. Joost is deze week officieel commercieel de lucht in gegaan en via vrienden-uitnodigingen kan je gebruiker/kijker worden. Wat mij betreft is het wachten op het succes. 


Het is intussen al weer een jaar of wat geleden, dat ik voor het eerst riep dat de televisie en de computer naar elkaar toe zouden groeien, dat de media zouden ‘vergooglen’, social networking en social recommendation toegepast zouden worden op alles waar iemand maar een mening over zou kunnen hebben en dat de (media)wereld tegelijkertijd zou globaliseren en lokaliseren. Het is twee jaar geleden dat ik mijn eerste mediacenter pc installeerde. Ook in 2005 maakte ik een Hyves account aan omdat mijn Amsterdamse vriendjes nauwelijks te vinden waren op MySpace. Met het juiste digitale kabelabonnement kan ik tegenwoordig op mijn televisie switchen van AT5 naar ‘4 in het land’ naar Sky News. En recent heeft Last.FM bij mij pandora.com verdrongen van het lijstje favoriete radiostations. Allemaal fijne ontwikkelingen met een leuke visie natuurlijk, maar het is allemaal nog zo verschrikkelijk veel los zand…

Totdat ik begin dit jaar een mooi project tegenkwam, Joost. De naam is toeval en ik heb ook geen aandelen in het bedrijf (helaas), maar vanaf dag één was ik fan. Uiteraard ben ik direct betatester geworden en dat ben ik nu al een tijdje. Ondanks de kinderziekten, en de nog een beetje beperkte content denk ik dat Joost dé interface gaat worden die in de toekomst daadwerkelijk de traditionele vormen van televisieprogrammadistributie zal gaan bedreigen. Technisch zit het goed in elkaar en kan er dankzij de P2P techniek met relatieve lage bandbreedte naar redelijk goede beeldkwaliteit gekeken worden (binnenkort HDTV). Door de P2P techniek zal de distributie, in tegenstelling tot huidige streams, straks alleen maar beter gaan naarmate er meer gekeken wordt. De bedenkers van Joost zijn immers niet de eerste de beste, eerder bedachten ze al Kazaa en Skype.

De programma’s worden lineair uitgezonden waardoor de “couch potato” lekker passief kan blijven hangen, maar Joost biedt zoveel mogelijkheden dat de veeleisende kijker precies dat kan bekijken wat hij/zij wil zien. De contentproviders (uitgeverijen/producenten) hoeven niet al te bang te zijn want de hun content is ‘veilig’. De multitaskende jongere kan binnen één interface televisie kijken, muziek luisteren, chatten, vriendjes maken, programma’s aanraden (of juist niet) en op de hoogte blijven van het laatste nieuws.

Variety maakte deze week bekend dat Warner Bros. kanalen op Joost gaat starten, maar ook Reuters heeft al een kanaal. CNN, Sports Illustrated, Red Bull, IMF, het maakt eigenlijk niet uit, uitgever, producent, zender, of adverteerder iedereen zijn eigen kanaal. Als de Publieke Omroepen en BBC straks ook op Joost zitten, dan kan ik mijn kabelabonnement wel de deur uit doen. Jammer alleen dat ik ook mijn internet binnenhaal via de kabel.
Joost over Joost - Adfoblog. Het weblog van Adformatie

Geen opmerkingen: