maandag 18 juni 2007

AOL wil grote speler zijn in Nederland



 
AOL (America OnLine) lanceerde in januari een Nederlandse site. Het bedrijf wil één van de bestbezochte Nederlandse portals worden. "Dat we de markt hier zo laat betreden, heeft juist ook voordelen." Emerce sprak met de man achter de Europese uitrol van AOL.

In de Verenigde Staten behoort AOL met Yahoo, Microsoft en Google tot de top-vier internetbedrijven. Google en Microsoft (MSN) zijn al enige tijd actief op de Nederlandse markt met Nederlandse versies van hun sites. Yahoo is bezig met het optuigen van de Nederlandse portal en gaat onder meer een Nederlandse versie van fotosite Flickr lanceren.

AOL was de laatste van de vier grote Amerikaanse internetbedrijven die de Nederlandse markt betrad. "We maken een late entree op de Nederlandse markt. Dat heeft te maken met de veranderingen binnen ons bedrijf," zegt John Sturino, die bij AOL Europa de functie van director new markets bekleedt. AOL transformeert zich van een internetprovider tot een online mediabedrijf.

Het verdienmodel van AOL is drastisch veranderd het afgelopen jaar. Waar het bedrijf haar internationale omzet eerst voor het belangrijkste deel haalde uit betaalde internetabonnementen, zijn het nu de adverteerders die voor inkomsten moeten zorgen.

AOL heeft in Europa sites gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. In Londen werkt een team van dertig mensen aan de ontwikkeling van de Europese sites.

Dat AOL in Nederland een nieuwe site opbouwt ‘vanaf punt nul', heeft voordelen, meent Sturino. "Wij kunnen meteen een site neerzetten die past bij het internet van nu." Concurrenten Yahoo en Microsoft dragen soms de last van het verleden, meent hij. "Wij komen met gelokaliseerde versies die voor gebruikers eenvoudig te gebruiken zijn."

AOL is in Nederland in onderhandeling met een online advertentiebureau, die de advertentie-exploitatie voor de Nederlandse site gaat doen. Via het internationale advertentienetwerk Advertising.com, eigendom van AOL, kunnen ook advertenties op de site van AOL Nederland geplaatst worden, aldus Sturino.

‘Beter dan Flickr'
Een foto-, video-, messenger- en emaildienst, zijn services die AOL in Nederland aanbiedt. Op de portal staat nieuws- en entertainmentcontent. Foto's worden in hoge resolutie op de site geplaatst, in tegenstelling tot Flickr. De hoge kwaliteit van de diensten en het gebruiksgemak, ziet Sturino als onderscheidende aspecten van AOL.

Over de bezoekersaantallen, doet Sturino geen uitspraken. "We liggen op schema." Via zoekmachine optimalisatie, virale marketing en online campagnes probeert AOL bekendheid te krijgen bij de Nederlanders.

'Weinig opbouwende feedback'
"Ons plan is om één van de top-portals van Nederland te worden," zegt Sturino. Hij wil dat, in lijn met de 'web 2.0' gedachte, samen met gebruikers doen. "Zij kunnen ons feedback geven." Dat feedbacksysteem werkt nog niet zo goed, geeft hij toe. "Veel reacties zijn persoonlijk en dragen niet bij tot een betere site voor een brede groep." De feedbackfunctie is overigens niet prominent op de site geplaatst. Onderaan de pagina staat een lichtgrijze link met de naam 'opmerkingen.' Gebruikers hebben tot nu toe iets minder dan 160 opmerkingen geplaatst.
Emerce - Media/Marketing nieuws: AOL wil grote speler zijn in Nederland

Geen opmerkingen: