Dit jaar worden het er 14.000, dat is bijna even veel als alle nieuwe motorfietsen bij elkaar. En in 2005 werden er maar 5.000 Vespa’s verkocht. In geld heeft Vespa een marktaandeel van rond de 30% en ik schat dat het in trendgevoelig Amsterdam wel 50% bedraagt.
Hoe is dit succes te verklaren? Vespa’s bestaan al zestig jaar en zijn qua design al die tijd nauwelijks veranderd. Waarom rijden nu 40 jarige creatieven of private bankers (in krijtstreep pak) op een bromscooter, terwijl tot voor kort bromscooters voorbehouden waren aan irritante pubers, met voorliefde voor tasjes roven? Waarom bereikt Vespa na zestig jaar in Nederland haar ‘Tipping Point’.
Hierbij een poging tot een verklaring: Eigenlijk zijn bromfietsen een ideaal vervoermiddel voor afstanden onder de 15 KM. Je combineert de voordelen van de fiets (geen files en de meeste stoplichten kunt je negeren ) met voordelen van de auto (geen inspanning). Voeg daarbij nog de mooie zomers en de milde winters van de afgelopen jaren waardoor een belangrijk nadeel van de bromfiets ten opzichte van de auto minder zwaar weegt. Kortom qua instrumentele waarden was er niets mis met de bromfiets. Maar de expressieve waarde, tja dat was het probleem… . Totdat Vespa met die perfect retrovormgegeven scooter kwam. Feitelijk is het gewoon een brommer, maar het ziet er als een bijzonder fraai vervoermiddel uit. Vespa sluit aan bij ‘La Bella Italia” inclusief nostalgische gevoelens en de herinnering aan fraaie Italiaanse films. Bovendien zijn er twee vervelende bijzaken verdwenen:· met de 25 km per uur Vespa hoef je geen helm op. En een helm, tja dat staat zo lullig.
· Vroeger maakten bromfietsen een vreselijk irritant geluid, nu zijn ze bij 25 KM per uur bijna fluisterstil.Het is dan ook juist de ’25 km per uur Vespa’, die momenteel zo succesvol is. En zo is het Vespa fenomeen te verklaren. Een groepje trendsetters ging er op rijden, en BN’ers volgden (van Katja Schuurman tot Willem Holleeder). De olievlek spreidt zich nu snel uit. Zowel jongeren als ouderen voelen zich aangesproken. Je rijdt niet op een lullige bromfiets, je rijdt op een VESPA! Er resteert een vraag: is het een trend, of is het maar een rage?
woensdag 20 juni 2007
Vespa is een succes
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten