donderdag 14 juni 2007

Vanaf 35 jaar ben je te oud?

Hoe ouder mensen worden, des te meer kijken ze tele- visie. Ruim de helft van alle 65-plussers heeft meer dan twintig uur per week de tv aanstaan. Onder de dertigers is dat maar een kwart. Dat blijkt uit CBS-cijfers, meldt het FD. Toch richten commercials zich niet op deze veelkijkers. In plaats daarvan zijn de meeste reclamespotjes be- stemd voor de Nederlander tot dertig. 'Het is heel vreemd, maar vanaf 35 jaar ben je voor adverteerders al oud', zegt Ellen van Bodegraven, hoofd radio/tv-afdeling van media-adviesbureau Kobalt. 'Terwijl het kapitaal ligt bij de 65-plussers. Maarop de een of andere manier dringt dat tot de adverteerder maar niet door. In de twaalf jaar dat ik dit werk doe, heb ik nog maar een paar keer meegemaakt dat ouderen juist als doelgroep worden zien. Dat was met de Tena Lady, brillen en doekjes om de keuken mee schoon te maken. De andere adverteerders proberen zelfs naarstig de oudere groep te ontwijken.'

Volgens Van Bodegraven heeft dat vooral met het imago te maken, aldus het FD. 'Adverteerders willen hun merk niet met de oudere doelgroep verbinden omdat ze bang zijn voor oubollig te worden versleten. Daarbij heerst nog het idee dat alleen jongeren switchen van merk. Maar zowel Sanoma-uitgevers als de STER (reclameverkoop Publieke Omroep) hebben al aangetoond dat dit inmiddels niet meer zo is.

(Mediabureaus als Kobalt kopen mediaruimte in voor hun klanten, de adverteerders, en adviseren deze ook, in een eerdere fase, in welke mediumtypen en vervolgens in welke individuele media ze moeten staan met hun reclame-uitingen om het meeste succes te hebben wat betreft verkoopresultaten-MvO).

Staatje StatLine/CBS: Uren tv-kijken per week naar leeftijd, 2006


Reclamewereld.blog.nl | Mediabureau Kobalt: ‘Vanaf 35 jaar ben je voor adverteerders al oud'


Geen opmerkingen: