Zet ergens een TV neer, zet hem aan op een willekeurig kanaal en mensen worden er met hun ogen naar toe getrokken alsof het een magneet is. Er gaat een magische werking uit van televisie die mensen onmogelijk kunnen weerstaan. Niet voor niets wordt de TV wel ‘The Monkeymagnet’ genoemd.
Jammer dat datzelfde effect zelden opgaat bij presentaties. Blijkbaar zorgen programma’s als Powerpoint er (vaak) voor dat presentaties volledig worden doodgeslagen. Dat elke vorm van creativiteit verdwijnt. Dat spanningsopbouw en dynamiek worden neergesabeld. Dat alle menselijke vermogens om informatie op te nemen worden uitgeschakeld. De term ‘Death by Powerpoint’ kom je steeds vaker tegen.
Hoe dit te voorkomen? Simpel. De oplossing ligt dichterbij dan je denkt: neem de televisie als voorbeeld. Beamers, computerbeeldschermen en televisies hebben immers veel overeenkomsten. Plof op de bank, zet de TV aan en kijk naar een enorme hoeveelheid tips, advies en technieken. Kijk naar het nieuws. En dan vooral om te zien hoe zij hun informatie aanbieden. Let er maar eens op, eigenlijk geven ze daar voortdurend korte presentaties. Wat doen zij goed en kun je gebruiken om je presentaties te verbeteren? Na de break vier tips die je direct kunt toepassen.
Tip 1: Wees stijlvast
Of het nu de ‘broadcast flag’ is, die altijd netjes op dezelfde plek staat, subtiel maar niet onopvallend. Of de balkjes met de naam van de presentator. Of de titel van het item. De leader. De tussenstukjes. Alles staat strak uitgelijnd, is in dezelfde stijl en heeft een duidelijke en herkenbare functie. Ook als je het voor het eerst ziet.
Een uniforme opmaak en indeling van slides zorgt dat de kijker zichzelf niet steeds opnieuw hoeft af te vragen wat hem getoond wordt. Iedere afwijking in opmaak doet een beroep op zijn of haar aanpassingsvermogen. Wees stijlvast in de stijl van grafieken, illustraties en teksten. Maak ze zo makkelijk begrijpbaar. Gebruik een zorgvuldig uitgekozen kleurschema en kies een goed leesbaar lettertype.
Tip 2: Wees zuinig met tekst
Tekst voor weergave op een beeldscherm of beamer is iets heel anders dan tekst voor print. Wees zuinig met tekst: hoe meer woorden per slide, hoe kleiner de kans dat ze gelezen worden. En erger: men leest niet meer en luistert óók niet meer.
Neem daarom als stelregel aan: max. 6 regels tekst, met elk max. 6 woorden per slide. Streef gerust naar minder. Plaats alleen de meest noodzakelijke tekst. Bijkomend voordeel: weinig ruimte vraagt om pakkende formuleringen.
Kies daarnaast, om de leesbaarheid van tekst op een beeldscherm te vergroten, voor een schreefloze letter. Een schreef is zo’n dingetje aan het pootje van een letter. Beamers (net als andere beeldschermen) zijn niet geschikt om dit soort lettertypen weer te geven. De boel loopt dicht. Bekende schreefloze lettertypen zijn onder andere de alom bekende Arial en Verdana. Er zijn ook minder saaie varianten zoals de Futura of Avenir. Deze staan niet standaard op iedere computer geinstalleerd maar zijn wel te koop bij letterboeren als Linotype of www.myfonts.com.
Tip 3: Gebruik geen transities.
Powerpoint en andere presentatie-programma’s bieden (te) veel mogelijkheden voor geanimeerde overgangseffecten tussen slides.
Mooi? Hmmm. Meer dan 90% van de overgangen in series en films zijn zogenaamde ‘harde cuts’. Fading werkt vertragend en wordt daarom vooral gebruikt om een dromerig effect te creëren. Misschien is dromerigheid je doelstelling, maar in de meeste gevallen zal dit het laatste zijn dat je bij je publiek wilt oproepen. Directe overgangen tussen de dia’s lijken misschien saai, maar houden het geheel juist fris en zorgen dat de aandacht van de kijker niet afdwaalt.
Tip 4: Beeld
Wissel grafieken, tabellen en bullet-points eens af met beeld dat je onderwerp ondersteund. Goed beeld geeft je een makkelijke manier om juist dat wat je wilt zeggen te benadrukken, zonder dat je op zoek hoeft naar de perfecte woorden. Iedereen kent het beeld van de nieuwslezer die een item aankondigt met achter hem of haar een foto of illustratie die het onderwerp samenvat. Wees niet te zuinig met het formaat. Kies voor beeldvullend.
Er zijn op internet verschillende stockburo’s te vinden die voor kleine bedragen professioneel beeld aanbieden voor bijna elk doel. Uiteraard zijn er ook andere manieren (Google Images, Flickr.com etc.) om aan beeld te komen. Let dan wel goed op de rechten voor commercieel gebruik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten