Over pakweg 18 maanden loopt de overeenkomst tussen Talpa Media en de Eredivisie CV af. Aan het einde van dit jaar zal de nieuwe tender al beschikbaar zijn en kunnen belangstellende partijen zich gaan beraden over biedingen en terugverdienmogelijkheden op de uitzendrechten.Voor de huidige samenvattingen kwam John de Mol anderhalf jaar terug bijna 120 miljoen euro voor drie seizoenen overeen. Een gigantisch bedrag en dat nog los van de kosten voor het productiecontract, dat Eyeworks destijds op laatste moment voor de neus van Endemol wegkaapte. Enorme investeringen die bij een commerciële zender al nauwelijks terug te verdienen zijn ook al trekt Tien met name op zondag een aardige schare voetballiefhebbers. De 2.5 miljoen belangstellenden op zondagavond bij Tien doen niet onder voor de aantallen bij Studio Sport destijds en ondanks het nog steeds wat negatieve sentiment is de Wedstrijden een mooi gemaakt voetbalprogramma met goed gevulde reclameblokken.Dat er nauwelijks geld verdiend kan worden aan de huidige opzet van samenvattingen, live voetbal is zeer wel te exploiteren, deert geïnteresseerde partijen nog steeds niet. Of Talpa straks nog bestaat en meebiedt is nog zeer de vraag maar na RTL Nederland en SBS Broadcasting heeft ook de Publieke Omroep haar warme belangstelling voor de uitzendrechten in de publiciteit gebracht. Eendracht is normaal gesproken ver te zoeken in Hilversum maar als het gaat om de samenvattingen uit de eredivisieruif zijn het zendermanagement en de publieke omroepen blijkbaar bereid de handen ineen te slaan. Maar voetbal uit de eredivisie terug naar de publieke omroepen is dat dezes daags nog reëel? Ik constateer bij de publieke omroepen maar ook bij het management van de beoogde uitzendgemachtigde de NOS nogal wat naïviteit als het gaat over de haalbaarheid van dit plan. Nog los van wat misplaatste maar goed geconserveerde sentimenten en onbeduidende oproepjes van ‘gratis-krant-uitgevertjes’, ik vind niet dat eredivisievoetbal perse bij de publieke omroep hoort. Flauwekul…Marktwerking veroorzaakte bijna twee seizoenen terug een niet te repareren breuk in een decennia oude traditie waarbinnen de NOS zowat exclusief de gesprekken aan kon gaan met destijds nog de KNVB over de uitzendingen van de samenvattingen uit Nederlands hoogste voetbaldivisie. Verdere professionalisering bij de eredivisieclubs en de oprichting van de Commanditaire Vennootschap Eredivisie hebben het inzicht in de commerciële mogelijkheden vergroot. In de volgende tender zal zeker nog meer aandacht zijn voor uitbating van de content, de (club) merken en exploitatie van de ook initiële voetbalbeleving maar wel anders. Fragmentatie van het eredivisie voetbal heeft een eenmalig financieel succes gebracht maar eigenlijk ook alleen maar ontevreden contractpartijen. Zeker nadat Tele2 nog een aantal subcontractjes sloot met ondermeer Canal Digitaal, KPN en de Telegraaf. Er zit desondanks absoluut nog flink rek in de jaarlijkse 80 miljoen die de voetbalrechten nu nog anderhalf seizoen opbrengen maar de huidige verkaveling zal intrinsiek geen substantiële groei meer leveren. De meerwaarde zit in een bricks and mortar constructie zoals ook marketeers van de Champion League voorstaan. De marketing dient meer dan ooit centraal bepaald te worden, live voetbal behoort achter elke beschikbare decoder, de samenvattingen, randprogramma’s, voor- en nabeschouwingen bij slechts één commerciële zender, en de exploitatie van de digitale voorraad voetbal en club content bij één nationaal en internationaal distribuerende partij die alle beschikbare ECV content vanaf zondagavond 0.00 uur ter hand neemt en het noodzakelijke ECV Voetbalkanaal vorm gaat geven. Maar bovenal moet er waarde en duurzaamheid (meer dan drie contractjaren) gecreëerd worden voor de zeer belangrijke founders en distributiepartners in dit model. Dergelijke partijen vragen echter evidente zenderaandacht voor hun merken en claimen ook gebruiksrechten van de content. En dat in ruil voor uiteraard royale vergoedingen.Deze nieuwe overwegingen maken publieke omroepen gegeven ook de huidige mediawetgeving zo goed als kansloos, niet omdat zie die pakweg 35, 40 miljoen euro niet zouden kunnen opbrengen, kijk naar het binnen houden van de gecoupeerde maar o zo dure Champion League rechten, maar vooral omdat ze niet meekunnen op dit commerciële exploitatie pad dat naast nieuwe toepassingen in digitale media een belangrijk deel zal gaan uitmaken van de vernieuw(en)de ECV plannen. Eredivisievoetbal zien we om deze redenen niet meer terug bij de publieke omroep tenzij de ‘commerciëlen’ afhaken, gezien het voorgaande geen reëel scenario.
Eredivisie voetbal nooit meer bij de Publieke Omroep · Marketingfacts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten