donderdag 15 maart 2007

Meetbare emoties bij advertenties

Meetbare emotiesHadden we pas een aantal voorbeelden van eyetracking, nu blijkt het mogelijk om ook emoties te meten op het moment dat respondenten naar een uiting kijken.De emotionele respons wordt gemeten met een eyetrackmonitor. De pupilverwijding en de pupilreflex geven aan in hoeverre een communicatie-uiting emoties oproept. Belangrijk hierbij is dat ook kan worden aangeven of de communicatie-uiting positief, negatief dan wel neutraal door de respondenten wordt beleefd. Naast het meten van de emotionele respons wordt ook direct het kijkgedrag in beeld gebracht. Dus eigenlijk een soort eyetrack+ onderzoek.Bij emotionele respons zijn drie dimensies te onderscheiden:Arousal geeft de sterkte van de emotie van de respondent weer op een schaal van 0 tot 10. Hierbij wordt een berekende betrouwbaarheid van 95% weergegeven. Er zijn minimaal 10 respondenten nodig om hier een waarde af te geven.Affectivity geeft het percentage respondenten aan waarbij een emotie is opgeroepen nadat de afbeelding is getoond.Valence geeft het percentage respondenten aan dat op een plezierige, onplezierige of neutrale manier reageerde op de afbeelding. Voor deze beoordeling zijn minimaal 30 respondenten nodig om een goed waarde oordeel te geven over de getoonde afbeelding. In de praktijk betekent ‘neutraal’ dat mensen dit zich niet meer kunnen herinneren.Een andere belangrijke functie van emotiontracking is het meten van de visuele aantrekkingskracht. Dit geeft de mogelijkheid om de effectiviteit te beoordelen van de layouts en ontwerpen van allerlei marketingmateriaal. Met behulp van een Hotspots Analyse is te zien waar de aandacht van de respondenten naar toe getrokken wordt (areas of interest). Maar ook de tijd dat mensen naar elke aandachtspunt kijken en welk kijkpatroon ze hebben. De H&M-uiting van hierboven ziet er dan ongeveer zo uit:imageDe techniek van emotiontracking wordt op dit moment als eerste in Nederland door DiepbiZniZ gebruikt. Klik hier voor meer informatie.

Meetbare emoties

Hadden we pas een aantal voorbeelden van eyetracking, nu blijkt het mogelijk om ook emoties te meten op het moment dat respondenten naar een uiting kijken.

image