ruto mediabestedingen naar 5,7 miljardNa een maand zwoegen, ploeteren en zweten is-ie weer af, het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2006 van Nielsen Media Research. Eind van de week gaan alle 150 pagina's naar de drukker en vandaag al het persbericht in de bus van Nielsen. Hierin staat ondermeer het volgende:De bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna € 5,7 miljard. Dat is een stijging van 3% in vergelijking met 2005. Op publiekstijdschriften na namen de bruto advertentiebestedingen in alle mediumtypen toe. Nadat televisie in 2005 voor het eerst sinds jaren geen dubbelcijferige groei van de bruto advertentiebestedingen noteerde, bleef de groei in 2006 met 1% zelfs onder de groei van de totale advertentiebestedingen. Daarmee leverde het mediumtype marktaandeel in (-1,2%) waarvan met name de mediumtypen internet, ongeadresseerde brievenbusreclame en out of home profiteerden.Van alle mediumtypen boekte internet de grootste groei (+36%) en kwam het uiteindelijk uit op bijna € 205 miljoen. Ongeadresseerde brievenbusreclame (lees: folders) kwamen uit op ruim € 510 miljoen (+13%) en out of home zag de bruto advertentiebestedingen toenemen met 8% tot € 233 miljoen. Radio boekte dezelfde groei als in 2005 (+5%) en eindigde 2006 op bijna € 477 miljoen. Bioscopen beleefden een redelijk jaar: de bestedingen stegen met 2% tot € 17 miljoen.Voor de dagbladen was 2006 het jaar van herstel van de bruto advertentiebestedingen. In 2005 was er nog sprake van een lichte daling van 2%, maar in 2006 namen de bestedingen toe met 1% tot € 768 miljoen. Alleen de publiekstijdschriften hadden het afgelopen jaar te maken met een daling van de bruto advertentiebestedingen (-2%) en kwamen uit op € 419 miljoen. Oorzaak voor de daling zijn de dalende advertentiebestedingen in met name opinie-, mannen-, jongeren- en computerbladen.In de top 5 van grootste adverteerders veranderde niets in vergelijking met 2005. Unilever Home & Personal Care (€ 114 miljoen) en Unilever Foods (€ 100 miljoen) voeren respectievelijk als nummer 1 en 2 de ranglijst aan. KPN is derde met € 89 miljoen. Procter & Gamble (€ 77 miljoen) en L’OrĂ©al (€ 59 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.De bruto advertentiebestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (= netto) advertentiebestedingen kunnen lager zijn.In het boek vind je onder andere een top 100 adverteerders en top 100 merken over heel 2006, per mediumtype een top 50 adverteerders, bestedingen per branche, per maand en nog veel meer. Naast de gegevens over 2006 is ook een uitgebreid overzicht gemaakt over de periode 1997-2006 per mediumtype, met daarin de ontwikkelingen van de bestedingen, aandelen, volume en aantallen adverteerders.
maandag 5 maart 2007
Mediabestedingen in Nederland
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten