maandag 26 maart 2007

P's van mediabureaus

Personeel
Een veelgehoord probleem is het vinden van goed gekwalificeerd personeel. Marijke van Outersterp: “Eén van mijn zorgen is de vraag hoe je een allround generalist krijgt met breedte/diepte kennis. Volgens mij ligt de oplossing erin dat je zelf moet investeren in opleiden en dan krijg je return of investment.
”Smith vroeg hoe mediabureaus omgaan met de multimediaontwikkelingen. Hoe spelen ze hierop in om de adverteerder goed van dienst te kunnen zijn? In dat kader werd het recente BVA -edenonderzoek naar interactieve media aangehaald, waaruit blijkt dat 60% van de respondenten ontevreden is over de kennis van hun mediabureau aangaande interactieve media. Daar was de zaal het goeddeels mee eens en de zorg werd eveneens gedeeld door het panel.
Positie
Een andere probleem is volgens Cora Baas de ontwikkeling waarbij exploitanten steeds vaker de adviestaak op zich nemen. Baas: “Om dit te ondervangen moet het personeel content kunnen leveren zowel op het gebied van concept/invulling als financieel/strategisch.” Adverteerder Richard Pet brengt aan de orde dat adverteerders steeds meer initiatief naar zich toe trekken en steeds vaker de inkooppower van het mediabureau niet meer nodig hebben.
Passie
Volgens Gun Nieuwenhuis is het de grootste zorg dat er geen passie voor het vak is.
Prijs
Tijdens de bijeenkomst konden panel en publiek reageren op diverse stellingen. Met de stelling ‘Surco moet blijven bestaan anders valt de sector om’, was slechts een enkeling in de zaal het eens. Het panel vond dat de korting/beloningsstructuur transparanter en inzichtelijker gemaakt moet worden. Gun Nieuwenhuis: “Ik wil als bureau graag met adverteerders om de tafel gaan zitten om de surco af te schaffen. Volgens mij moeten adverteerders gewoon meer betalen voor het mediaplan.” Richard Pet reageert: “Reden genoeg dus om niet in zee met een bureau te gaan.
”Op de stelling ‘Betalen op resultaat is de toekomst’ antwoordde het panel dat het voor een bureau moeilijk is om de resultaten te definiëren. Dit zal in samenwerking met de adverteerder moeten gebeuren, die weet wat zijn doelstelling is en hoe die bereikt dient te worden. Kortom de adverteerder moet zijn bureau goed op de hoogte stellen van de cijfers en doelstellingen. En het bureau moet die informatie goed kunnen vertalen naar een strategisch concept.
Professioneel Platform
Ook kwam de crisis rond het platform van media-adviesbureaus, PMA, aan de beurt met de stelling ‘Een professioneel PMA is onontbeerlijk’. Marijke van Outersterp, die net met MindShare uit PMA is gestapt, liet weten hierover geen mening te geven. Wel wenst zij een andere samenwerkingsvorm.
Partner
Adverteerder en BVA lid Bert Kamp reageerde vanuit de zaal op de opmerkingen van Gun Nieuwenhuis, die al zeven jaar geen lid is van PMA en daartoe ook nooit initiatief heeft genomen: “Dat PMA is geklapt is spijtig voor de welwillende mediabureaus, die daar zitting in hebben. Maar het is toch eigenlijk ook een vorm van disrespect naar de adverteerders toe dat de mediabureaus niet in staat lijken zich op te stellen als een eenheid, die een goede sparring partner vormt voor de diverse betrokken partijen. Zonder adverteerders verliezen mediabureaus immers hun bestaansrecht. Daarbij hebben alle volwassen partijen binnen de communicatiebranche een eigen belangenvereniging. Veel grote mediabureaus zien dat in en nemen hun verantwoordelijkheid door deel te nemen aan het platform, maar er zijn met name onder de kleine bureaus veel te veel freeriders die alleen profiteren. Dat is een gemiste kans, omdat er zoveel werk ligt voor PMA, zoals de kwaliteit en kennis van het personeel, interactieve ontwikkelingen, tarieven, NOM, SKO, CMC en de Reclame Code Commissie. Exploitanten en BVA hebben behoefte aan een dergelijke goede counterpart.”Tot slot kon worden gereageerd op de stelling ‘Laat reclamebureaus het media advies maar weer naar zich toe trekken dat is voor iedereen beter’. Richard Pet slaat in zijn reactie de gedachte dat een mediabureau dit beter kan dan een reclamebureau over: “Onzin de kennis ligt bij de adverteerder. Die kan zelf het beste de basis leggen.
”Tot zover de opsomming van de P's met dank aan BVA voor het verslag.
Kort samengevat kampen de mediabureaus dus met een gebrek aan goed personeel, passie, helder prijsbeleid, professioneel platform en partnership en staat de positie onderdruk door toedoen van de exploitanten en adverteerders. Zo'n case moet toch te doen zijn voor een beetje strateeg . . .

De P's van de mediabureaus

Geen opmerkingen: