donderdag 29 maart 2007

Mediaplanner krijgt het druk

Online reclame groeit hard, en dat maakt het werk van de mediaplanner er niet makkelijker op. Want er zijn voorlopig veel meer vragen dan antwoorden.Voor de mediaplanner was internet tot voor kort nog een marginaal medium. Het was hoogstens geschikt voor direct responseachtige campagnes en nam in de meeste mediaplannen een bijrol in. Dat begint te veranderen.In de Verenigde Staten gaat dit jaar naar verwachting 10 procent van de reclamegelden naar internet. Dat betekent dat mediaplanners online serieus moeten nemen. Maar voorlopig zijn er veel meer vragen dan antwoorden. Want wat kun je als adverteerder met blogs doen? Hoe kan internet gecombineerd worden met andere media? En op welke manier kan podcasting worden ingezet?Pasklare antwoorden zijn er niet, wel wat richtlijnen. Zo is duidelijk dat ‘word of mouth’, de oervorm van reclame, op internet buitengewoon effectief is. Dus zullen merken nog meer zorg moeten besteden aan de zorgvuldigheid van hun claims, want elke misser is binnen de kortste keren publiek. Internet betekent ook dat planners moeten leren leven met een flinke dosis onzekerheid. Een vaste hoeveelheid GRP’s inkopen is er op internet niet bij.

Mediaplanner heeft het moeilijk

Geen opmerkingen: