maandag 5 maart 2007

Nieuwe cijfers mediaconsumptie

Nieuwe IAB-cijfers mediaconsumptieNet als vorig jaar heeft InterviewNSS een mediaconsumptie-onderzoek (n = 1.200) uitgevoerd in opdracht van het IAB. De resultaten zijn vandaag bekend gemaakt. Gemiddeld besteedde men eind 2006 de meeste tijd (36%) aan televisiekijken, gevolgd door radio (31%) en internet (20%). Aan dagbladen en tijdschriften worden respectievelijk 8% en 5% van de beschikbare mediatijd besteed. Ik heb de cijfers maar eens vergeleken met die van STIR en SPOT. Zie onderstaande grafiek
image
Grote verschillen dus tussen de drie onderzoeken. Vooral het TV-aandeel van SPOT valt uit de toon. De oorzaak van de grote verschillen is vooral de manier waarop er gevraagd wordt. Bij IAB en STIR wordt er gevraagd naar de tijd die men dagelijks besteed. Daar wordt er bij IAB gevraagd hoeveel men gisteren heeft gekeken/gelezen/gesurft. Bij STIR wordt gevraagd "hoeveel besteedt u gemiddeld?" SPOT is op basis van een dagboek. Als tweede wijken de onderzoekspopulaties enigszins af. IAB is 15+, STIR is 13+ en SPOT is 20-65.Andere resultaten van het IAB-onderzoek zijn dat onder jongeren internet het meest gebruikte medium is. Van alle tijd die beschikbaar is voor media neemt het medium in deze doelgroep met 43% de eerste plaats in.Verder berekende IAB dat de totale populaite in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan internet besteedt. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten). De sterkste stijgers zijn telefoneren via internet, online bankieren en het downloaden van videobestanden, ook al worden hieraan nog slechts minuten per dag besteed.De kersverse IAB-voorzitter Marco Derksen: “Wat ik één van de meest interessante uitkomsten van dit onderzoek vindt, is het gegeven dat er sprake is van convergentie van mediaconsumptie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde wel eens via internet naar de radio luistert. In 2005 was dat nog een kwart, een flinke stijging dus. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8% naar 25% in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair! Ook het tv-kijken via internet steeg sterk: van 7% naar 16%. Om allerlei redenen interessante bevindingen, bijvoorbeeld in termen van het bereik van radio- en televisiecommercials. Verder is een interessant gegeven dat binnen de groei van breedbandaansluitingen een bovengemiddelde groei zit van 50-plussers. Een interessant gegeven voor adverteerders die met hoogwaardige content in contact willen komen met deze doelgroep.”In het onderzoek is ook de hardwarepenetratie gemeten. Opvallende stijgers: de desktop-pc (van 60% in 2005 naar 70% in 2006), de digitale fotocamera (van 59% naar 69%), digitale en satelliettelevisie (van 16% naar 25% en de flatscreen televisie (van 10% naar 23%).

Nieuwe IAB-cijfers mediaconsumptie

Geen opmerkingen: