dinsdag 10 april 2007

Google tv met advertentieinvulling

Binnen een aantal maanden laat Google ook televisie op ons los. In eerste instantie betreft het een pilot in de Verenigde Staten, waar de mediagigant een partnership is aangegaan met EchoStar Communications. De twee bedrijven willen starten met een pakket van ruim 120 digitale kanalen, waarbij Google zorgdraagt voor het meest vernieuwende deel van de propositie: meetbaarheid per seconde van de getoonde reclameadvertenties.

De op internet volledig geïntegreerde secuurheid is nieuw op de buis. Momenteel worden reclameblokken en individuele commercials betaald op basis van het aantal kijkers naar het programma waar het blok in valt. De nieuwe toepassing betekent dat per seconde, dus ook per commercial, kan worden aangetoond hoeveel kijkers daadwerkelijk hebben gekeken. Ook de zappers in de commercial kunnen inzichtelijk worden gemaakt.

De welbekende internetstatistieken komen op deze manier ook voor tv beschikbaar. Adverteerders kunnen per kanaal, tijdstip, programma(‘s) en zelfs omringende commercials inkopen en dus analyseren hoe succesvol de eigen commercial was en al naar gelang bijsturen. Inkoop vindt plaats op dezelfde wijze als op internet, door te bieden op bepaalde ruimtes.

De bedenkers vrezen een in eerste instantie huiverige traditionele markt, waar zenders dus altijd de programmacijfers konden en mochten gebruiken voor de factuur. Die tijd kent dus haar einde. Maar ook de traditionele zenders zijn enorm gebaat bij de inzichten die Google TV biedt. Want zo kan ook binnen programma’s worden aangetoond waar de sterktes en zwaktes liggen…. You wine some, you loose some. Behalve Google, dat lijkt alleen maar briljant te kunnen zijn.

Ook leuk, dat bijna twee jaar geleden al stukken op het web stonden, waarin uitgebreid werd gefilosofeerd over een wereld waarin Google 'doet voor TV wat het ook voor het web deed'

Google TV komt eraan

Geen opmerkingen: