woensdag 4 april 2007

Heineken eerste adverteerder op Fabchannel



 

Heineken is de eerste adverteerder op concertzender Fabchannel.com. Op de concertsite zijn sinds woensdag tien seconden durende commercials van de bierbrouwer te zien. Binnenkort volgen meer adverteerders.


Grote platenmaatschappijen
Volgende week praat Kniest met vier grote platenmaatschappijen in Londen. Als zij toestemming gaan geven voor registratie en uitzending van concertbeelden van hun artiesten via Fabchannel, zal dat zorgen voor een groter aanbod van concerten van bekendere artiesten. Wat naar verwachting weer leidt tot een grote stijging van bezoekersaantallen, denkt Kniest. "We zijn al jaren bezig met de grotere maatschappijen. Het lijkt nu de goede kant uit te gaan." Op dit moment staan vooral concertbeelden van artiesten van ‘kleinere' maatschappijen op de site. In januari keken dagelijks zo'n achtduizend mensen naar beelden van één of meerdere concerten.

Dat de grotere maatschappijen minder afhoudend zijn dan in het verleden komt volgens Kniest met name omdat Fabchannel nu adverteerders toelaat. De maatschappijen delen mee in advertentie-inkomsten. "We hebben Fabchannel altijd gepresenteerd als promotiekanaal voor artiesten. Dat is voor de maatschappijen echter niet voldoende. Ze willen ook concreet geld verdienen."

Online advertentie verkoper Mediasquares, dat in maart een Nederlandse vestiging opende, doet de online advertentieverkoop voor Fabchannel. Naast Heineken heeft Mediasquares al een aantal andere adverteerders voor het kanaal gevonden.

Adverteerders kunnen hun boodschap kwijt in de vorm van een Skyscraper of een tien seconden durende commercial. Bezoekers van Fabchannel zien de commercial aan het begin van een concertregistratie. Daarnaast zijn de commercials te zien in de Fabplayer, een persoonlijke muziekspeler waarin gebruikers een eigen selectie van concertbeelden kunnen plaatsen. De speler kan ook op sites als MySpace en Hyves worden geplaatst. Wie naar de Fabplayer kijkt ziet een commercial na het eerste nummer en vervolgens ‘om het nummer'.

Volgens Kniest is een commercial van tien seconden voor de meeste creatieven een lastig formaat. Creatieven zijn immers gewend aan langere spotjes, waarin ze meer ruimte hebben een verhaal te vertellen. "Dit vergt een nieuwe manier van denken." Voor het spotje van Heineken heeft bureau Qi een ‘flash animatie commercial' gemaakt.

Joost
Deze week startte Fabchannel ook een eigen kanaal op het peer-to-peer online tv-platform Joost. Een andere Nederlandse partijen die nu al een kanaal heeft op Joost is theatergezelschap Boom Chicago.

Op Joost zijn selecties te zien van concerten die op Fabchannel worden getoond. Wie een geheel concert wil bekijken, moet doorklikken naar Fabchannel. "Voor ons is Joost een kanaal om wereldwijde bekendheid te krijgen," zegt Kniest.

Het plan om ‘iets met televisie te doen' lag al jaren op de planken. Kniest: "Op nationale televisie konden we alleen na twaalf uur 's avonds uitzenden. Daarnaast zouden we geld bij moeten leggen. Uitzenden via Joost kost ons niets, terwijl wij inkomsten ontvangen uit commercials."




Emerce - Media/Marketing nieuws: Heineken eerste adverteerder op Fabchannel

Geen opmerkingen: