dinsdag 10 april 2007

Ondanks goede propositie toch succes?


Een reclamebureau had ons gevraagd om te zorgen voor leads. Toen we ons gingen verdiepen in het bedrijf bleek dat de medewerkers niet echt trots waren op het bedrijf - Hoewel ze grote klanten hadden en reclameprijzen hadden gewonnen. Volgens de medewerkers was dat echter geen reden om makkelijk bij nieuwe klanten binnen te komen.

Vol goede moed gingen we met elkaar aan de slag. We stuurden deelnemers aan een eerder seminar een brief met een regisseurstoel. In de brief werd verwezen naar het seminar met een leuke kwinkslag naar de regisseurstoel. Het waren grote gerenommeerde bedrijven, dus het duurde een aantal weken voordat we eindelijk de betreffende directieleden spraken. Bijna allemaal vonden ze de brief leuk en herinnerde zich ook de regisseurstoel. Helaas waren zij niet het juiste aanspreekpunt en moesten we bij de marketingmanager of communicatiemanager zijn.

Uiteraard hadden we daar gelijk naartoe kunnen bellen, het leek ons echter meer effectief om nog een brief te sturen met verwijzing naar het gesprek met de directie. Dat klopte, uiteindelijk wisten we zeven afspraken te maken op 20 bedrijven. Een hoge score in een volle markt zonder onderscheidende propositie.

Succesfactoren:

  • Leuke gadget bij de brief, waardoor je opvalt.
  • Eerst op directieniveau binnenkomen via een seminar waar ze naar toe zijn geweest en via dat niveau doorverwezen worden naar het juiste niveau.
  • Tijd, het kost veel inspanning om uiteindelijk (bijna) iedereen gesproken te hebben.

Onder de aandacht van de consument!
Een bedrijf had een nieuwe dienst op de markt gebracht - smscontrole.nl. We bedachten in een brainstormsessie een aantal mogelijkheden om de aandacht op deze dienst te vestigen. Op dat moment liepen er al televisiereclames, maar deze werden wegens krappe budgetten 's nachts uitgezonden. Een tijdsstip waarop de doelgroep (mensen die aan het verkeer deelnemen) niet keek.

WC-Reclame
We besloten hierop om reclame te maken in toiletten. Al snel nam het aantal aanvragen toe. Ook een journaliste had deze uiting gezien en belde op om er een artikeltje aan te wijden. Aangezien het management ook banden had met andere bedrijven (hoe moet je anders een start-up bekostigen) werd aan TC-One gevraagd de perscontacten op ons te nemen. Na het interview kreeg het artikel een prominente plaats in een landelijk dagblad. De telefoon stond bijna niet stil. Ook andere dagbladen en verschillende radiozenders wilden meer over deze dienst weten. Al snel volgden kamervragen en werd het toch wel heel erg spannend. Gelukkig voor het bedrijf liep het met een sisser af. Door alle commotie was het bedrijf onder de aandacht en ook negatieve aandacht werkt omzetverhogend. De aandacht tracht men nu vast te houden met spotjes op de radio. Ook een relatief goedkoop massamedium, helemaal geschikt voor mensen die aan het verkeer deelnemen.

Succesfactoren:

  • Slim media inkopen. Daarbij letten op prijs-doelgroep.
  • Gebruik maken van Freepublicity
  • Propositie met nieuwswaarde

Sprout Expertlog: Zonder goede propositie toch succes!

Geen opmerkingen: