dinsdag 3 april 2007

You Tube laat gat in de markt

YouTube laat een gat in de markt'






 
"Er is nog geen kanaal dat zich puur richt op bedrijven die video's willen publiceren. Dat zie ik als een gat in de markt." Edo van Santen lanceert TV 4 Business om het MKB tegen schappelijke tarieven video te laten streamen op de eigen site of het TV4B-portaal. Het bedrijf zoekt aansluiting bij bedrijvengidsen en netwerksites.

Gisteren gingen om half drie 's nachts de digitale deuren open van TV4B.com. "Het idee werd in november 2006 geboren. Dus we konden heel snel van start gaan", aldus oprichter Edo van Santen. Hij meent dat bedrijven in het MKB in toenemende mate behoefte hebben aan een manier om hun gefilmde boodschappen de wereld in te helpen. "Beeld zegt nog altijd meer dan 1.000 woorden. Denk bijvoorbeeld aan een productaankondiging of presentaties van werving- en selectiebureaus."

De meeste tijd werd afgelopen maanden besteed aan het bouwen van de site en het peilen van belangstelling naar videostreaming onder het bedrijfsleven. De site ging uiteindelijk van start met 26 bedrijfsvideo's. Volgens Van Santen stonden er op dat moment nog 65 video's gereed om geconverteerd te worden naar het juiste digitale formaat, streaming Flash. De streamingtechniek is uitbesteed aan Jet-Stream.

Anders dan bij YouTube is het gebruik van TV4B.com niet gratis. Bedrijven die een video een maand online willen zetten in één van de 26 kanalen betalen daar 25 euro voor per maand. Een jaarabonnement kost 200 euro per video per kanaal.

De beelden zijn niet enkel te bekijken op de portaalsite zelf, maar belangstellenden kunnen de video ook gratis in hun eigen site verwerken. Daarvoor hoeven ze enkel wat HTML-code te kopiëren. Van Santen: "Onze beeldkwaliteit is beter dan die van YouTube en de bedrijfspagina's zijn goed vindbaar via zoekmachines. Dat onderscheidt ons van YouTube."

Volgens de ondernemer hebben verscheidene banken, verzekeraars en beursorganisatoren zich als belangstellend gemeld voor de gehoste streamingvideodienst. Dat soort bedrijven wil zijn beelden niet in een kakafonische omgeving als YouTube zetten en eist goede beeldkwaliteit. Maar van concrete samenwerkingsverbanden met die grote organisaties is het nog niet gekomen. "Ze hebben meer tijd nodig om te beslissen dan ik nodig had om het bedrijf op te richten."

Er zijn nog geen samenwerkingsverbanden gesloten met externe partijen als GoudenGids, De Telefoongids, YelloYello of vacaturesites, maar TV4B zoekt die aansluiting wel. Van Santen: "Ik heb verscheidene gesprekken gehad waaruit blijkt dat grote partijen dit soort videodiensten uiteindelijk zelf wil gaan leveren, maar van start gaat via ons."

TV4B is gefinancierd met startkapitaal uit de persoonlijke kennissenkring van Edo van Santen. Hij denkt vanaf mei 2007 al kostendekkend te kunnen opereren. Zijn doel is om eind 2008 onderdak te bieden aan 12.000 MKB-video's, niet enkel uit Nederland. Vertaalde versies van de site moeten uiteindelijk ook andere grote Europese markten gaan bedienen.

Geen opmerkingen: