 Multimedia- en reclamewet Nu gelden voor de nieuwe diensten andere regels. De wetswijziging is volgens de minister nodig als antwoord op de snelle digitalisering van het medialandschap en het veranderende mediagebruik. De aanpassing krijgt de 'roepnaam' Multimedia- en reclamewet. Hierin wordt het verbod op alcoholreclame op televisie voor 21.00 uur worden vastgelegd. De coalitiepartijen hadden zo'n verbod al in het regeerakkoord afgesproken. Daarnaast wordt de verhoging van de rijksbijdrage aan de publieke omroep in de wet opgenomen. Reclame op commerciƫle omroep Ook de regels voor commerciƫle omroepen gaan op de schop. Plasterk wil de zenders toestaan om films langer te onderbreken voor reclame. Daarmee moet het concurrentienadeel van Nederlandse omroepen ten opzichte van zenders als RTL, dat in Luxemburg is gevestigd, worden tegengegaan. Publieke omroepen vereenvoudigen In een tweede wijziging op de Mediawet volgend jaar wil Plasterk de organisatie van de publieke omroepen vereenvoudigen. Dat is volgens hem noodzakelijk voor het voorbestaan van de omroepen in een vol medialandschap. Voor de zomer informeert de minister de Tweede Kamer over de hoofdlijnen van de voorgestelde verbeteringen. Deze wijziging, de Organisatiewet, moet juni 2009 zijn afgerond. [Novum/Radio.NL] |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten