RTL-Tien combi: herstel van een commercieel duopolie |
Gepubliceerd op donderdag 19 april 2007 |
---ANALYSE--- De consequenties voor de RTL Group van een eventuele aankoop van Tien zullen zich op veel terreinen doen voelen. Circa één maand geleden lekte uit dat John de Mol hard bezig is 'zijn' zender Tien te verkopen. Woensdag meldde het Algemeen Dagblad de haar bekende details van een mogelijke verkoop aan RTL. Officieel ontkent noch bevestigt Talpa Media Holding de berichten. Het beursgenoteerde RTL Group SA, waar RTL Nederland onderdeel van is en die bij bepaalde strategische ontwikkelingen een meldingsplicht heeft, geeft geen commentaar. Welingelichte kringen melden dat gesprekken met meerdere partijen nog steeds gaande zijn. Maar RTL Nederland is het meest kansrijk. SBS Broadcasting en KPN worden ook genoemd, maar lijken niet echt in de 'picture' te staan. Gesprekken met SBS Broadcasting BV lijken officieel aan de orde, maar de realiteit is dat, doordat de internationale 'moeder' SBS Broadcasting SARL door eigenaren KKR en Permira dit jaar worden ondergebracht bij het in Duitsland gevestigde ProSiebenSat.1 Media AG, er geen rol van betekenis voor De Mol is weggelegd. Bovendien vindt SBS de te betalen prijs te hoog. Televisie-omzet terug Het deze week verschenen jaarverslag van RTL Group toont aan dat RTL in 2006 37,9 % van de totaal te verdelen reclametelevisie-omzet in handen heeft. Die van Talpa TV BV wordt op 5,5 % geschat. Tezamen zou dit resulteren tot een herstel van verhoudingen: RTL zou terugkomen op het niveau van dé dominante speler met ruim 40 % van de markt. SBS Broadcasting BV haalde in Nederland volgens de RTL-cijfers 28 % van de reclamemarkt. Met de verkoop van Tien aan RTL zou het commerciële duopolie zijn teruggekeerd, waarbij nagenoeg de gehele commerciële televisiemarkt is verdeeld tussen RTL en SBS. De publieke zenders halen via de STER 22 % van de totale reclametelevisie-omzet, die positie staat min of meer vast. Kijkcijfers houden overigens niet automatisch een rechtstreeks verband met inkomsten, zo blijkt eens te meer uit de kijkcijfers. RTL haalde in 2006 29,9 % marktaandeel in de avonduren in de commerciële doelgroep 20-49 jarigen; SBS 24,4 %, Talpa 5,7 % en de publieke zenders 26,4 %. MTV Networks mag dan de 'rest' opvullen. Het is overigens geen geheim dat over tarieven en contracten in de reclametelevisiewereld bepaalde afspraken tussen concurrenten worden gemaakt. Mededingingswet of niet. Fons van Westerloo zei dit enkele jaren geleden nota bene zelf op een omroepcongres. Talpa was in die zin wellicht een verstorende factor. Maar welke prijs betaalt RTL om die uit de weg te krijgen en waarom? Aandelen in plaats van geld? Een gegarandeerd productie-afnamecontract en minderheidsaandeelhouder zijn in ieder geval wel twee zaken waarmee RTL Group in Nederland niet de beste ervaringen heeft. Het langdurige gegarandeerde afname-contract met Endemol leidde destijds veelvuldig tot spanningen tussen RTL en Endemol, toen John de Mol daar nog de leiding had. Te meer omdat RTL zich te zeer verbonden voelde aan de afnameplicht en minder bij bijvoorbeeld de eigen productiemaatschappij Blue Circle kon afnemen. De status van minderheidsaandeelhouder van RTL Nederland, betekent in de opzet zoals geschetst, dat John de Mol enerzijds strategische informatie en enige sturing kan geven aan de kant van RTL Nederland, en anderzijds, dankzij de afnameplicht, als het ware aan twee kanten van het schaakbord kan spelen. Toen Vereniging Veronica minderheidsaandeelhouder was van RTL, brak het de bedrijfsvoering op, door verschil van inzicht over de te varen koers. Dit leidde tot de situatie dat RTL Group er de voorkeur aan gaf alle aandelen van RTL Nederland te bezitten. In die zin zou het opvallend zijn dat RTL niet middels directe betaling de overname van de Nederlandse r/tv activiteiten van Talpa Media Holding zou betalen, maar middels aandelen. Maar als dit soort problemen opduiken, is te verwachten dat dit na de pensionering van de thans 61-jarige RTL-directeur Fons van Westerloo het geval zal zijn. Radio Tien naar Luxemburg? Voetbal Restpartijen Zoals al eens eerder gemeld, brengt de overeenkomst in ieder geval de familie Van Westerloo dichter bij elkaar (Fons van Westerloo, zoon Remko van Westerloo thans programmadirecteur bij Tien, neef Arjen van Westerloo werkzaam op de Tien-sportafdeling, alsmede dochter Marjolein van Westerloo via Strix producent van Expeditie Robinson en Ronald Goes, directeur van Talpa Media Holding). |
vrijdag 20 april 2007
RTL en TIEN combinatie
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten