woensdag 18 april 2007

Tien telt af

Het AD brengt vandaag het nieuws dat Tien definitief opgaat in RTL. SBS zou afgehaakt zijn en op dit moment wordt een contracttekening voorbereid. Dat betekent dat het televisie-avontuur van John de Mol 1,5 jaar geduurd heeft. Dat is een stuk korter dan ik had verwacht. Maar aan de andere kant maakt het me niet zoveel uit waar Gooische Vrouwen, voetbal of welk programma dan ook wordt uitgezonden. Wat me wel interesseert is of die programma's op de RTL-zenders wel het benodigde kijkvolume gaan halen. Of het inderdaad zo is dat Tien (Talpa) een dusdanig negatief imago heeft (gehad) dat er categorisch niet naar gekeken is. We'll see.
 
Het tweede wat interessant is, is de invloed die deze move heeft op de reclamebestedingen op televisie. Er wordt kijkvolume geïntegreerd in bestaande zenders met eventueel een vierde RTL-zender. Heeft dat een positieve of negatieve invloed? Ik zou het zo niet weten. Normaal gesproken zou je bij een toenemende schaarste een prijsverhoging verwachten. En als de Tien-programma's in het RTL-jasje wel hoge kijkdichtheden gaan halen kunnen de netto uitgaven aan TV-reclame gaan stijgen.

Als derde punt is de positie van SBS van belang. Het heeft de afgelopen tijd de nodige schade aangericht bij concurrent RTL met programma's over alles wat je met sterren kan doen. RTL zal er veel waarde aan hechten om een deel van de markt terug te veroveren. Dat kan nu het de krenten uit de pap gaat halen bij Tien. Zoals eerder gemeld doet/deed Tien het goed in de losse verkoop. Daar profiteert RTL nu van.

Tot slot is het inbrengen van Radio 538 bij RTL ook een aardige zet. RTL is net ontdaan van alle radio-activiteiten (Yorin naar SBS en RTL FM verdampt) en hup, is het opeens de nummer één in commercieel radioland.


Tien telt af

Geen opmerkingen: