dinsdag 3 april 2007

Onderzoek: zappen neemt enorm toe

In het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing dat woensdag verschijnt, een onderzoek van Research International naar zappen in Nederland.

Ze deden dat al eerder in 1984, 1995 en 1997. Nu dus weer, in opdracht van TVM.

Wat blijkt? In 1984, bijna een kwart eeuw geleden, zapte een op de vier Nederlanders weg als er tv-reclame was. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat inmiddels twee op de drie Nederlanders wegzappen.

Tv-reclame wegzappen is standaard geworden, zo blijkt. Als uitvloeisel van het toenemende zapgedrag is ook het aantal mensen dat zegt tijdens de tv-reclame wat anders te gaan doen, gestegen.

Het is overigens niet zo dat tv-reclame de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont ook groei.

Tv-reclame is ook niet het meest ergerlijke fenomeen. Die twijfelachtige eer gaat naar spam, telemarketing/telefonisch verkopen, en verkopers aan de deur.

Spam scoort in dit onderzoek opvallend hoog: 85 procent wil hier niet mee worden lastiggevallen. Dit is het dubbele van het percentage voor tv-reclame.

Velen wisten dit natuurlijk toch al wel, maar het is toch altijd weer schokkend om te zien.
Onderzoek: zappen neemt enorm toe

Geen opmerkingen: