dinsdag 10 april 2007

viral marketing

In navolging van de post over e-mailmarketing van vorige week (waarbij zeer veel bruikbare input kwam bovendrijven!), nu een oproep tot input voor het hoofdstuk over viral marketing.
Voor het schrijven van het hoofdstuk over viral marketing heb ik een wat ander probleem. Er is niet genoeg tastbaar materiaal voor handen. De commentaren van experts Paul van Veenendaal en Richard Osinga zijn kraakhelder: in 2006 is zowel de term ‘Viral’ als het gebruik van viral campagnes gehyped. Ik citeer Paul: “Steeds meer bedrijven willen viraal. Het lijkt soms wel of middel tot doel verheven wordt. Viral leek in 2006 hotter dan ooit bij A-merken.” En Richard schrijft: “Het aanbod van virale games is zo enorm geworden dat het in mijn ogen nauwelijks nog werkt. Er zijn veel viral acties geweest waarbij de consument een marketing boodschap doorstuurt, maar niet omdat er een match is tussen hem en het merk. Nee, puur om iets te winnen.
”Het zou mooi zijn 2006 in het jaarboek inderdaad te bombarderen tot het jaar van de viral, maar ik heb hiervoor harde gegevens nodig. Onderzoeksmateriaal, lijstjes met bedrijven die viral campagnes lanceerden, wellicht toenamecijfers van hierin gespecialiseerde bedrijven (bv. exponentiële groei aantal viral campagnes voor klanten) en cases van hoe het wel én niet moet (met cijfers en succesfactoren).2006 zal vermoedelijk een jaar zijn geweest met tal van successen en blunders. Een jaar ook met veel lessen die het jaarboek zouden kunnen verrijken. Daarom ook een paar inhoudelijke vragen nog: 1. Wat zijn de lessen geweest van viraal jaar 2006? 2. Wat heb je nodig voor een succesvolle viral in een tijd waarin de virals je om de oren vliegen? 3. Hoe kun je ervoor zorgen dat je viral bij de juiste doelgroep terecht komt? 4. Heeft 2006 eventueel gezorgd voor een viral overkill? En, zo ja, welke toekomst is er dan nu weggelegd voor virals?

Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek · Marketingfacts

Geen opmerkingen: