donderdag 19 april 2007

Waar moet een website aan voldoen

Een website is voor ieder bedrijf anders, maar de regels zijn gelijk. Een goed ontwerp start met duidelijke doelen. Daarna volgen merkpersoonlijkheid, techniek en uitvoering. Onze internetexpert Bram van Rijen over de vijf hoofdregels van online gaan.




Onder de video vindt u Bram’s websiteregels in tekst

 

 

 

Waarom ga je online?
Bedenk vooraf goed wat het doel van de website is.
Is uw motief commercieel? Richt dan uw webshop zo goed mogelijk in, en investeer daar ook in.
Is het doel het presenteren van het bedrijf. Besteed dan veel aandacht aan een goede, gesmeerde bedrijfspresentatie.
Gaat het om een dialoog met de doelgroep? Zorg er dan voor dat die dialoog plaats kan vinden. Wees bereikbaar en reageer rap op berichten van klanten.
In de praktijk gaat het doorgaans een combinatie van bovengenoemde motieven. Zorg voor een goede balans tussen de drie.

Hou het simpel
Hoe wilt u dat bezoekers uw website gebruiken? Toevallige passanten hebben een korte aandachtspanne. In een fractie van een seconde wordt bepaald of de website interessant genoeg is voor een bezoek. De homepage speelt daarbij een cruciale rol. Start de website met een intro? Einde bezoek. Zit de homepage niet goed in elkaar? Ook dan haakt de passant af. Het wie, wat en waarom moet in één overzicht duidelijk zijn op uw homepage.
Het interactieontwerp, dus hoe de navigatie is ingericht, is stap twee. Bezoekers moeten in maximaal twee tot drie stappen kunnen vinden wat ze zoeken.

Blijf jezelf
Internet kent vele hypes. Het apenstaartje dat te pas en te onpas gebruikt wordt, dropshadows, knipperende flashlogo’s ... allemaal zaken die afleiden van het doel - communiceren met de doelgroep. Door nieuwe beeldtaal vergeten veel ondernemers de identiteit die ze jarenlang zorgvuldig hebben opgebouwd. Huisstijlen worden compleet genegeerd. Onthoud dus waar uw bedrijf voor staat. Wat is uw merkpersoonlijkheid? Wat is de beeldtaal die u in campagnes en corporate uitingen gebruikt? Samen met het reclamebureau is ooit goed nagedacht over de communicatiestrategie en de website dient daar naadloos op aan te sluiten.

Techniek is een middel en geen doel op zich
Hou altijd het doel van de website voor ogen. Technische mogelijkheden dragen hieraan bij en mogen niet de boodschap vertroebelen. Wees kritisch op technische trucjes van uw webbureau, maar sluit niets uit. Technische innovaties kunnen namelijk, mits goed ingezet, bijdragen aan een actuele en goede website.

Behandel je website als een volwaardig medium
Net als brochures, advertenties en alle andere uitingsvormen is uw website een medium om doelgroepen mee te bereiken. Gebruik de website als volwaardig medium. Ga niet ineens zelf foto’s maken en laat niet de receptioniste een leuk tekstje schrijven. Leuk dat u de website zelf kunt beheren, maar dat is geen excuus om zelf de webdesigner uit te gaan hangen. Kies altijd voor een goed webbureau, die de focus legt bij concept, strategie en vormgeving. Idealiter kiest u voor een bureau dat goed samenwerkt of zelfs onderdeel uitmaakt van het bestaande reclamebureau. Alleen dan komt u tot goede geïntegreerde communicatie. Reserveer er ook een volwassen budget voor.

Je website is nooit af
De grootste fout die bedrijven maken is stilzitten na de lancering van de website. Uw website is geen online brochure met statische tekst, maar een proces. Blijf bijsturen, bijschaven en doorontwikkelen. Feedback, marktontwikkelingen en de ontwikkelingen binnen de eigen organisatie moeten online meteen effect hebben. Daar zit het grote voordeel ten opzichte van gedrukte media. Tegen relatief lage kosten heeft u een communicatiekanaal dat up-to-date is. En wie de website regelmatig actualiseert wordt veel aardiger gevonden door Google.

 



Video: Waar moet een website aan voldoen? - Sprout

Geen opmerkingen: